
ORBIT vroeg aan mensen om vanuit hun zingeving argumenten voor preventie en vaccinatie tegen COVID19. Dit zijn hun reacties.
Nyanchama Okemwa, consultant en coach, decoloniaal deskundige, pan-Afrikanist en verdediger van de mensenrechten
We zitten hier samen in, dus wat ik doe en wat jij doet, heeft invloed op ons beiden. In de Ubuntu filosofie, besta ik omdat wij bestaan. Onze levens zijn nauw met elkaar verweven in een geest van wederzijdse wederkerigheid en eenheid. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om samen te werken bij de preventie van Covid-19, maar het is ook onze collectieve verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat onze politieke vertegenwoordigers zich evenzeer inzetten om dezelfde collectieve doelstellingen te bereiken. Het is onze collectieve verantwoordelijkheid om te eisen dat onze vertegenwoordigers verantwoording afleggen en transparant zijn in regels en voorschriften die zij ons opleggen om de verspreiding van de ziekte te voorkomen.
Bart Torfs, van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, verantwoordelijke onderhoud – organist
De kerkpresident/profeet Russel Nelson heeft zich laten vaccineren ( 96 ) eveneens alle apostelen in Utah, VS. Hierdoor geven ze een goed voorbeeld naar de ganse kerk toe. Het vaccineren van deze leiders werd bekend gemaakt op alle sociale mediakanalen die de kerk gebruikt. Wij worden gevraagd om de wetten van het land te respecteren en goede burgers te zijn. Dus ook zich te houden aan bepaalde preventiemaatregelen tegen het virus opgelegd door de overheid. Vaccinatie is de enige uitweg naar het oude leven en tevens de enige mogelijkheid om in het kerkgebouw terug diensten te houden op zondag. Zolang dit niet is gebeurd zal de kerk gesloten blijven.
Gie Goris, journalist
Doe het voor elkaar
In zowat elke religie en levensbeschouwing wordt het eigen lichaam gezien al een tempel, een plek waarin en waarmee eerbied voor de schepping of haar schepper uitgedrukt wordt. Zorgen voor je eigen fysieke welzijn, voor je gezondheid, is dan ook een van de eerste vormen van gebed. Want hoe zou je ten overstaan van de oorsprong van je eigen leven respect kunnen tonen, als je het leven en zijn vorm zelf misprijst?
En uiteraard geldt dat respect voor het leven en de gezondheid ook voor anderen. Want in het leven staat nooit een individu centraal, maar altijd de gemeenschap en het geheel. Alle religies en levensbeschouwingen kennen variaties op het gebod de andere te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. In alle tijden, culturen en religies geldt de liefdevolle zorg voor de andere als een van de hoogste geboden of deugden. Er zijn evenveel namen voor als er talen en religies zijn – karuna, shu, caritas, hesed, ahimsa, rahman en rahim – maar altijd is compassie de noodzakelijke voorwaarde om een menswaardige samenleving te vormen.
Maar de mens is niet alleen zorgend geschapen, hij en zij is ook intelligent. Begiftigd met een verstand dat de mens in staat stelt de mooiste zaken te bedenken, al geeft het ook de mogelijkheid om verschrikkingen zoals oorlogswapens of uitbuiting te ontwikkelen. De kennis van de mensheid en de wetenschap van de voorbije eeuwen heeft ons in staat gesteld op heel korte termijn vaccins te ontwikkelen tegen een pandemie die wereldwijd al miljoenen doden gemaakt heeft. De ongelijkheid zorgt ervoor dat niet iedereen er gelijk toegang toe krijgt.
Wie de schepping respecteert, laat zich vaccineren. Om de eigen tempel en het welzijn van de anderen te vrijwaren. Wie de mensheid liefheeft, zet zich in om iedereen gelijke toegang te geven tot deze vaccins en laat zich niet verwarren door de leugens van hen die in de vaccins een complot vermoeden. Wat we voor elkaar doen, doen we voor de schepping en de schepper. Dan twijfel je toch niet als de uitnodiging voor een vaccinatieprik binnenkomt?