Er wordt door overheden ingezet op ‘de snelle tewerkstelling’ van de nieuwkomers uit Oekraïne. Werkgevers worden aangemaand hun kandidaturen hier bekend te maken. Het is echter zeer belangrijk ook preventief te wijzen op de arbeidsrechten, de bestaande werknemersbescherming. Niet als het te laat is, maar van bij aanvang.
De werkgroep Arbeidsmigranten & Werknemersbescherming ( gemodereerd door ORBITvzw en bestaande uit FAIRWORK Belgium, ACV, 11.11.11., Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Caritas International en ORBITvzw) heeft aan de federale en gewestelijke overheden gevraagd daarover informatie te zetten op alle websites met basisinfo voor nieuwkomers uit Oekraïne en andere landen. Ondertussen publiceren wij zelf deze lijst arbeidsrechten:
Wat de arbeidsrechten betreft geven we hier een kort overzicht van de belangrijkste wettelijke bepalingen:
Algemene info over je arbeidsrechten:
- In België is een werknemer een werknemer. Alle werknemers (met en zonder verblijfsrecht) hebben dezelfde arbeidsrechten.
- Er is een minimumloon voor elke sector waar je werkt. Dat is de norm waar een werkgever niet onder kan voor de bepaling van je loon.
- Een ‘niet betaalde proefperiode’ bestaat niet. Wie werkt moet daarvoor een loon ontvangen.
- Een ‘onbetaalde stage’ bestaat niet. Wie werkt moet daarvoor een loon ontvangen.
- Zorg dat je een ondertekend arbeidscontract hebt, vooraleer je begint te werken. Nooit nadien.
- Je kan nooit cash betaald worden. Je moet je loon altijd krijgen op een bankrekening.
- Als je overuren doet, dan moeten ook die op je loonfiche staan. Overuren mogen niet cash of uit de hand betaald worden. Ze moeten ook gestort worden op een bankrekening.
- Twijfel je of alles wel klopt? Contacteer dan deze inspectiedienst of stel je vraag: COMPLAINTS.LabourInspection@employment.belgium.be of vraag de vakbonden om vrijblijvende informatie.
- Werk je al en loopt er iets fout? Je kunt terecht bij deze inspectiedienst of dien meteen je klacht in bij: COMPLAINTS.LabourInspection@employment.belgium.be of bij de vakbonden.
Werk je voor een dienstenchequebedrijf? Let hier op:
- Je mag maar bepaalde taken doen binnen dit systeem van de dienstenchequebedrijven.
- Als de werkgever plots geen werk geeft omdat er geen klanten zijn, dan moet je geen onbetaald verlof nemen maar moet de werkgever je ‘technisch werkloos’ maken.
- Je werkgever is niet het gezin/de persoon waarbij je werkt, maar het bedrijf waaraan je verbonden bent. Het gezin/de persoon waarbij je gaat werken mag je geen bijkomende taken opleggen die niet afgesproken zijn met je werkgever.
- De ‘Dienstencheques’ die je in handen krijgt, zijn niet je loon. Je loon moet betaald worden op je bankrekening door de werkgever.
- Als de klant je geen dienstencheques geeft als je werk klaar is, dat is dat een probleem voor je bedrijf en niet voor jou.
De risico’s op uitbuiting zijn reëel. Wat de economische uitbuiting betreft kan je hier info vinden. Ook de veilige helpdesk en website van FAIRWORK Belgium kunnen geconsulteerd worden.