ORBIT vroeg aan mensen uit hindoe-gemeenschappen argumenten voor preventie en vaccinatie tegen COVID19. Dit zijn hun reacties.
Prof. Jamnadas Gohil, FVG
Gezondheid primeert op geloof. Laat ons solidair zijn met de preventieve maatregelen. Vaccinatie is medisch verantwoord.
Sameer Srivastva, consulent VDAB
Bescherm jezelf en anderen tegen ziektes
Volg je dharma, dat zijn de normen en regels van het persoonlijke en sociale gedrag in het hindoeïsme.. Dus door te vaccineren kunnen we voor elkaar zorgen. Vasudhaiva kutumbakam of ‘De wereld is één familie’. Denk in belang van iedereen. Denk aan de polio die we hebben het kunnen verslaan door samen stappen te ondernemen. Ja, volg je dharma, dharma zegt: ‘Bescherm jezelf en anderen tegen ziektes’.
Markus Fobelets,
vertegenwoordiger en woordvoerder hindoegemeenschap Leuven, sociaal-cultureel werker
Binnen het hindoeïsme wordt het lichaam beschouwd als de tempel van God. Ondanks het lichaam als een tijdelijk voertuig beschouwd wordt, is het dus weldegelijk belangrijk zorg te dragen voor het lichaam, de gezondheid en alsook het welzijn en gezondheid van anderen. Dit behoort tot de Dharma of datgene je dichter brengt naar Brahman of God toe. Het is dus een persoonlijk Dharma maar ook collectief Dharma.
Een ander begrip wat hier van belang kan zijn is Ahimsa of geweldloosheid in gedachte, woord en daad. Geweldloosheid is hier ook het niet benadelen van de andere. Het Mahabarata 13. 117. 37- 38 zegt hierover: “Ahiṃsā paramo dharmas, tathāhiṃsā paro damaḥ, ahiṃsā paramaṃ dānam, ahiṃsā paramas tapaḥ, ahiṃsā paramo yajña,s tathāhismā paraṃ balam, ahiṃsā paramaṃ mitram, ahiṃsā paramaṃ sukham, ahiṃsā paramaṃ satyam, ahiṃsā paramaṃ śrutam” Dit betekent: “Ahimsa (geweldloosheid) is de hoogste dharma, ahimsa is de hoogste tapas (boete), ahimsa is de hoogste gave, ahimsa is de hoogste zelfbeheersing, ahimsa is het hoogste offer, ahimsa is de hoogste kracht, ahimsa is de hoogste vriend, ahimsa is het hoogste geluk, ahimsa is de hoogste waarheid, ahimsa is de hoogste leer.”
[…] het is zeer belangrijk het welzijn, de gezondheid en de veiligheid
van jezelf maar zeker ook die van je medemensen in acht te nemen.
In het licht hiervan is het zeer belangrijk het welzijn, de gezondheid en de veiligheid van jezelf maar zeker ook die van je medemensen in acht te nemen. De coronamaatregelen volgen en de nodige stappen zetten om het virus terug te dringen zoals onder meer vaccinatie en het versterken van het immuunsysteem is een meer dan betekenisvolle bijdrage die je kan leveren aan het welzijn van anderen en jezelf. Dit doen is een vorm van ahimsa of geweldloosheid en niet benadelen van anderen en de samenleving in zijn geheel. Het is een seva of onbelangenloze dienstbaarheid naar de andere toe. Dienstbaarheid aan de mensheid is dienstbaarheid aan God. Het is een praktische uiting van ‘Vasudaiva Kutumbakam’ (Maha Upanishad 6.71-73 behorende tot de Rig- Veda) of ‘de wereld is één familie’.
Deze Covid-19 crisis vraagt heel veel van ons allemaal. Het is dan ook te begrijpen dat er moeheid optreedt na de zeer ingrijpende maatregelen die onze bewegingsvrijheid in deze uitdagende tijd beperken. Net nu we de steun, vriendschap en liefde van anderen extra kunnen gebruiken. Het is dus een situatie die veel innerlijke kracht, geduld en mededogen vraagt van ons allen. Toch biedt het ons ook een mogelijkheid om uit te stijgen boven ons zelf, boven onze eigen behoeftes. De Bhagavad Gita VI.5 zegt: “Uddharedatmanatmanam natma-namavasadayet” of “Laat hem het zelf verheffen door het Zelf en laat het zelf niet depressief worden”. Op deze manier kunnen we deel te zijn van de grotere familie ‘Vasudauva Kutumbakam’ of ‘de wereld is één familie’. Net hierin ligt onze kracht, de kracht van de mensheid en daardoor ook van ieder van ons. Hierdoor kunnen we, ondanks het soms moeilijk is, een bijdrage leveren aan het welzijn van onze buren, vrienden, medeburgers en de ganse samenleving. Het is dus volhouden met voldoende aandacht voor ieders psychisch en emotioneel welzijn. Samen komen we hier door want de wereld is één familie. Je deel hierin opnemen, draagt niet enkel bij tot de eigen spirituele ontwikkeling maar ook aan de ontwikkeling van ieder van ons. De Bhagavad Gita XII.4 zegt: “Samniyamyendriyagraamam sarvatra samabuddhayah;Te praapnuvanti maameva sarvabhootahite rataah.” Of “Alle zintuigen in bedwang te hebben gehouden, overal gelijkmoedig, gericht op het welzijn van alle wezens, komen zij voorwaar ook tot Mij.”
Er zijn heel wat vragen over de vaccinaties. Dit is een normaal gegeven. Voor het medische stuk kan ik best verwijzen naar de mensen die expertise ter zake hebben en die met nuance het onderwerp uit verschillende hoeken kunnen benaderen. Belangrijk om toch even mee te geven is dat alle vaccins de nodige vereiste stappen hebben doorlopen. Sommige van deze stappen liepen simultaan of op het zelfde moment. Misschien ook belangrijk te vermelden is dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs en geen aantoonbaar wetenschappelijk bewijs is dat de vaccins zou bijdragen tot onvruchtbaarheid zoals sommige berichten beweren. Vanuit hindoeïstisch standpunt is er niets uit de geschriften wat belet om het vaccin te laten plaatsen. Bij het tot stand komen van de verschillende vaccins is er geen levend wezen omgebracht of gedood. Er werd gebruik gemaakt van in een laboratorium gekweekt lichaam cellen om het effect van vaccin te zien. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van cellen van gestorven foetussen zoals wel eens beweerd wordt. In het productieproces is er dus geen sprake van het ombrengen van een levend wezen of gebruik van weefsel van een gestorven levend wezen. De vaccins zelf bevatten ook geen dierlijke producten. Jammer genoeg gebeuren er nog altijd testen op dieren. Dit is één van de stappen die men niet kon overslaan in het op de markt brengen van de vaccins. Dit is een proces wat buiten jezelf omgaat en je dus op dit moment geen directe invloed hebt. Belangrijk hierin voor jezelf is mededogen te voelen voor dieren en de intentie te hebben geen dieren te willen benadelen. De voordelen kunnen dit echter meer dan compenseren ook al we hopen op een gedegen alternatief voor dierenproven. Het vaccin is een gedegen middel om samen met een aantal andere factoren de verspreiding van het Covid-19 virus terug te dringen en zo direct een merkbare bijdragen te leveren aan het minder ziek worden van mensen en de overlijdens terug te dringen.