In tijden van terreur en angst, spraakverwarring en beeldvorming over de andere, is het belangrijk de dialoog gaande te houden. Effectief communiceren kan alleen als we rust én nuance vinden.
Naar aanleiding van vragen na de terreurdaden in Parijs (7/1) en alles wat daarop volgde, heeft ORBIT vzw een overzicht opgesteld met gespreksstof, bruikbaar in het onderwijs en vormingswerk, in politiek en maatschappelijk debat, maar ook in beleidskringen.
Dit overzicht is uiteraard niet volledig. Het is onmogelijk alle interessante opinies en teksten die nu verschijnen samen te brengen. We hebben geprobeerd een goede selectie te maken, waarbij verschillende invalshoeken aan bod komen.
Nog een dialoogtip: probeer om goede terminologie te gebruiken die niet stigmatiseert (in plaats van ‘moslimterrorisme’ bijvoorbeeld ‘terrorisme’). Houd rekening met de ogen en de oren van je publiek.
Veel succes! Als je er iets aan hebt, laat het ons horen. Ook als je zelf tips hebt.
Opinies, achtergrondteksten en werkmodellen
- Definitielijst van belanghebbende termen in de interreligieuze dialoog (Werkgroep Relatieopbouw Christenen Moslims van ORBIT)
- Charlie Hebdo : Opdracht rond reportage en cartoons (ontvangen langs Studio Globo)
- Emilio Platti, Zwijgen kan niet meer, Tertio 7/01/2015
Emilio Platti, dominicaan, theoloog – islamoloog, onlangs te gast in de werkgroep Relatieopbouw Christenen Moslims van ORBIT, schreef deze opinie ‘Zwijgen kan niet meer’ in ‘Tertio’ van 7 januari 2015 - Chris Destoop, Het monster zit vanbinnen, Knack 14/01/2015
- Over jihad, geloof in woord en daad, Linda Bogaert, CIE – Universiteit Gent
- Frans Goetghebeur, Geef ons wapens of geef ons waarden?, 20/01/2015 op MO.be
- Levensbeschouwing, vrijheid van meningsuiting en radicalisme. 10 Tips voor jeugdwerkers die het gesprek willen aangaan. Een aanbod van Uit de Marge vzw.
- Abdelkader Benali, From teenage angst tot jihad, New York Times, 13/01/2015
- Klasse, verschillende facebookberichten van o.m. 8 januari 2015 op www.facebook.com/klasse en een nieuw dossier over radicalisering
- School zonder racisme, Charlie Hebdo in je klas
- De Wereld op je Bord. Brochure van de Koning Boudewijnstichting
Gevoelige thema’s, brandende actualiteit in de klas en op school. - Kinderen en oorlog in de media
Op sociale media wordt oorlogsgeweld ongecensureerd geliked en gedeeld. De meest gruwelijke nieuwsbeelden gaan online rond en bereiken ook kinderen. Welk effect heeft dat eigenlijk op een kind of tiener? En wat kun je als ouder doen?
Filmfragmenten
- Kito Sino, Syrisch kunstenaar uit Brussel op VRT Journaal 14/01/2015, over ‘beeld’ vorming in de islam (www.kito.be )
- Karen Armstrong, Mensenrechten zijn er voor iedereen, VRT Journaal 19/01/205
- Doaa Eladl, Egyptische cartooniste stelt tentoon in Kruishoutem. VRT Journaal 24/01/2015
Achtergrond info over interlevensbeschouwelijke competenties
Initiatieven van ORBIT vzw
- Van het erfgoedproject: De Andere Verbeeld | Verbeeld Gevaar, dit filmpje als spiegel over je eigen beeldvorming:
Op 6 februari 2015: lanceert ORBIT www.deandereverbeeldverbeeldgevaar.be, een nieuwe website met didactisch materiaal voor secundair onderwijs over de beeldvorming over de Jood, de Turk, de zwarte, de ketter, de katholiek,…, vanuit het Vlaams religieus erfgoed. Lees meer op de weblog van dit project. - Iedereen feest! Een aanbod met begeleiding door ORBIT vzw over het bewust sturen van wenskaarten ter gelegenheid van de feesten van de verschillende levensbeschouwingen. Dit aanbod richt zich op jeugdwerk/ secundaire en hogescholen.
- Hoe ga ik om met haatmails in mijn mailbox? : een ORBIT aanpak om op een effectieve manier haatmails te beantwoorden die in je mailbox terechtkomen.
- Omgaan met racisme: een training om op een effectieve manier om te gaan met dagelijks racisme in je woon-, werk- en leefomgeving.