Tussen 2020 en 2022 ontwikkelden de Stad Antwerpen en ORBIT het ESF-project “Diverse leraarskamer”. Ons doel was jongeren met een migratiegeschiedenis stimuleren om zich in te schrijven voor de lerarenopleiding. We zochten jongeren, koppelden ze aan een coach en lieten hen verschillende activiteiten ervaren uit het lerarenberoep.
Nu het project afgerond is, delen we graag onze bevindingen, in deze twee inspiratienota’s:
- Hoe krijgen we meer leerkrachten met een migratieachtergrond voor de klas? Inspiratie uit het project ‘Diverse leraarskamer‘. Over de meest voorkomende drempels, hoe jongeren bereiken, waarop letten bij het voeren van activiteiten en enkele algemene aanbevelingen op beleidsniveau.
- Draaiboek project ‘Diverse leraarskamer’. Alle activiteiten van het project in detail beschreven, met aandachtspunten en kant-en-klaar materiaal voor wie zelf aan de slag wil met jongeren.
ORBIT vzw blijft aandacht besteden aan deze thematiek en vraagt meer inzet voor deze belangrijke uitdaging. Dit kunnen we niet alleen. Er is nood aan samenspel tussen alle onderwijsactoren, van de leerkracht in de klas tot de minister van Onderwijs. Alleen dan is er impact en zetten we effectieve stappen naar een meer representatieve leraarskamer.
Waarom is dit zo belangrijk?
Omdat iedereen daar – binnen en buiten het onderwijs – baat bij heeft. Want:
- scholen met een diverser lerarenkorps hebben meer voeling met de leefwereld van alle leerlingen
- leerlingen met én zonder migratiegeschiedenis hebben nood aan rolmodellen van verschillende afkomst
- meer leerkrachten met een migratieachtergrond, betekent meer welbevinden en betere prestaties voor alle leerlingen
Bovendien maakt het steeds nijpender wordend lerarentekort dat we alle talenten nodig hebben. Meer nog, gezien de demografische evolutie – steeds meer jongeren hebben in België een migratieachtergrond – kan er enkel een duurzame oplossing komen voor het lerarentekort als we ook de groepen aanspreken die nu amper voor deze job kiezen.
De ervaring van het project “Diverse leraarskamer” leert dat een algemene aanpak – “iedereen ongeacht afkomst warm maken voor de job” – maar zeer beperkte resultaten bereikt. Om mensen met een migratieachtergrond aan te trekken is er nood aan doelgroep-specifieke maatregelen. De redenen die mensen met of zonder migratiegeschiedenis ervan weerhouden om leerkracht te worden, komen immers maar gedeeltelijk overeen met de algemene groep jongeren. Er zijn specifieke drempels, zoals racisme, onzekerheid of overmatige focus over taal, moeilijk stand houden in een overwegend witte omgeving tijdens de lerarenopleiding of in de leraarskamer, minder gemakkelijk stageplaatsen vinden of het verbod op levensbeschouwelijke tekens.
Samen met jou zetten we graag in op initiatieven die drempelverlagend werken. Heb je weet van nieuwe initiatieven om meer leerkrachten met een migratiegeschiedenis te vinden? Laat het ons weten!
Contact: thomas@orbitvzw.be | 0499 618 277