ORBIT vroeg aan mensen uit verschillende protestantse gemeenschappen argumenten voor preventie en vaccinatie tegen COVID19. Dit zijn hun reacties.
André Kolodziejak, gemeentelid van Dienst, Nederlandstalige Protestantse Kerk Brussel
Volgens ons protestantse geloof is de overheid de ‘dienaresse Gods’. Als de overheid komt met een preventie- en vaccinatiecampagne moeten we gehoorzaam zijn. Die overheid weet wat goed voor je is. Voeg je naar haar plannen dan komt het goed. Als zij een preventie- en vaccinatiecampagne opzet moet je daaraan 100% aan meedoen en ook anderen stimuleren daaraan mee te doen. Los daarvan moeten we solidair zijn en mogen we nooit anderen besmetten omdat wij ons niet hebben laten vaccineren.
Heleen Ransijn, predikant Protestantse Kerk William Tyndale-Silo, Vilvoorde
Als Christenen hebben we een verantwoordelijkheid naar de hele samenleving. En dan in het bijzonder naar de meest kwetsbare mensen in die samenleving. Precies de meest kwetsbare mensen zijn ook het meest kwetsbaar als het gaat om de volksgezondheid. Daarom vind ik dat we precies als Christenen moeten meewerken aan de bestrijding van het Coronavirus, aan preventie en aan vaccinatie.
Als kinderen van God en leerlingen van Christus leven we niet voor onszelf. Christus wil het heil voor alle mensen. Dat is in onze tijd ook heel concreet de zorg voor de gezondheid van iedereen.
God heeft ons mensen het verstand gegeven om middelen zoals vaccinatie te ontwikkelen. Vroeger moesten we bang zijn voor ziekten als de pokken en polio, die vaak juist de meest kwetsbare mensen troffen. Die ziektes zijn door vaccinatie nu geen bedreiging meer. Vaccinatie is in onze tijd ons belangrijkste middel om ervoor te zorgen dat Corona op den duur geen bedreiging meer vormt. Daarom is het van belang dat zoveel mogelijk mensen gevaccineerd worden.
Ina Koeman, protestantse dominee op rust
Ik vroeg mij af wat (vaccineren tegen) Corona met mijn geloof te maken heeft? In eerste instantie niets. Het virus kwam, zag en overwon (bijna). Alles legde het plat. Alle sociale verkeer, alle medische zorg, alle wetenschap, alle economie, alle vrije tijd, alle werktijd, alle sociale media, alle opleidingen en scholen, alle gezinnen, alle alleenstaanden, alle jongeren, alle landen…
En toch… Waar komt dat wijdverspreide virus vandaan? Een vraag die de wetenschap nog niet helemaal heeft kunnen beantwoorden. Ja, van een dier. Een vleermuis? Een schubbendier? Een open markt? Zullen we het ooit helemaal zeker weten?
Vanuit mijn geloof in de schepping zou ik voorlopig zeggen: het is omdat de mens zich een plaats heeft toegeëigend binnen de schepping, die niet voor hem/haar bedoeld was. Niet door te dienen heeft zhij zich een plaats verworven in de schepping, maar door die te beheersen voor zijn/haar eigen profijt. Niet om zich over de medeschepselen te verheugen heeft zhij zich gegeven, maar om te profiteren. Om de schepping te vermarkten. Om geld te maken. We kunnen weten dat dit virus (uit welk doosje dan ook), niet het eerste en zeker niet het laatste is als we zo doorgaan.
Laten we ons allemaal steeds meer bewust worden
van onze verantwoordelijkheid voor het
welzijn van de hele schepping, mensen incluis.
Moge God dat verhoeden… Met deze uitspraak bedoel ik: laten we ons allemaal steeds meer bewust worden van onze verantwoordelijkheid voor het welzijn van de hele schepping, mensen incluis. Niet vermarkten, maar eerbiedig omgaan met wat God ons in alle medeschepselen heeft gegeven. Bevrijd van het profiteren, zullen we de liefde en de solidariteit leren… en langzamerhand de aarde weer tot een leefplek voor elk medeschepsel maken…
Maar we kunnen vanaf nu of gisteren of morgen die verantwoordelijkheid wel willen opnemen, maar dat houdt niet tegen dat we op dit moment wel echt met (onze eigen) gebakken peren zitten.
En kennelijk is er – dankzij mensen, die wel een bepaalde verantwoordelijkheid opgenomen hebben – toch nu al een mogelijkheid om niet meer direct ziek te worden, noch anderen ziek te maken. Ik heb het over mensen, die al hun tijd en energie hebben gegeven om tot een voorlopig antwoord op het virus te komen: men vond op verschillende plaatsen een vaccin uit. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ondersteund door politieke wil. (Ik weet het: misschien alleen maar omwille van de economie, maar toch… de volksgezondheid staat gelukkig bij heel wat machthebbers toch weer wat hoger in het vaandel.)
Een vaccin zie ik als een zich voortzettende schepping: die gaat immers haar goddelijke gang de eeuwen door. Zoals er een vaccin tegen de polio en de pest, tegen de mazelen en de tetanus is gevonden, zo zijn er – in een veel kortere tijd – vaccins tegen covid19 gevonden. We kunnen natuurlijk schamper zeggen: ter meerdere glorie van de farmaceutische industrie, maar we kunnen het ook dankbaar aanvaarden (zonder onze kritische zin te verliezen). Dankbaar omdat deze vaccins ons in staat zullen stellen om elkaar weer te zien, weer samen dingen te kunnen doen, weer samen te werken aan een wereld, die bedoeld is om in recht en vrede samen te leven.
En nee, de economie is niet prioritair in die wereld, maar de schepping en de aarde in alle gelaagdheid. Eencellige wezens tot en met de slimst uitgedachte samenlevingsvorm van mensen en aarde samen, zullen in die wereld hun plaats hebben.
Misschien een lange uitleg om te zeggen dat ik het als protestant belangrijk vind om me te laten vaccineren: ik geloof dat dit vaccin ons helpt om weer in de juiste verhouding tot elkaar en tot de schepping te komen. En in mijn geloof gaat het daarom. De Bijbel staat er vol van. Het is niet voor niks dat in het Hebreeuws mens en aarde van dezelfde stam komen: adam en adamah horen bij elkaar. En als we met genoeg zijn (70 à 80% van de hele bevolking) kunnen we opademen en onze verwantschap als aarde en mens een nieuwe impuls geven. Ik zie ernaar uit om samen met jullie allemaal deze nieuwe wereldorde te beleven.
Greet Heslinga, protestants theologe en voorzitter van de VPKB – werkgroep Kerk in de Samenleving
Vanuit christelijk perspectief zijn wetenschap en technologie niet per se goed of slecht. Vaccinatie en nieuwe vaccinatietechnieken kunnen een effectief middel zijn voor het bestrijden van een pandemie. Het kritisch onderzoeken van het bewijsmateriaal is een essentieel onderdeel van wetenschappelijk werk. Vanuit een christelijk perspectief omvat dit ook het stellen van kritische ethische vragen. Vaccinatie is gebaseerd op ons vertrouwen in de wetenschappers en de onderzoekers. Zij interpreteren de verschillende modellen en verklaren de resultaten. In een complexe wereld zijn wij van hen afhankelijk. Dit basisvertrouwen is nodig om samenleven in een complexe samenleving mogelijk te maken. Voor ons christenen komt dit basisvertrouwen voort uit de scheppende Geest van God, van wie al het leven afhangt.
Als christenen voelen wij verantwoordelijkheid voor onze naaste. Vaccinatie is van cruciaal belang om veel mensen te beschermen tegen ziekte en daardoor neemt het wat druk weg van het gezondheidssysteem. Wij zijn ervan overtuigd dat het, met het oog op rechtvaardigheid en christelijke solidariteit, van belang is ervoor te zorgen dat iedereen gelijke toegang heeft tot vaccinatie. Het is een morele plicht om de meest kwetsbare personen het eerst te vaccineren, aangezien zij het meeste baat hebben bij vaccinatie. Het is ook een morele plicht voor de rijke landen in de wereld om alle mensen de gelegenheid te geven gevaccineerd te worden.
Desinformatie en ongegronde angstzaaierij
zijn misplaatst en kunnen theologisch niet
worden gerechtvaardigd.
De gelovigen vertrouwen hun geestelijke leiders. Die hebben daarom een bijzondere verantwoordelijkheid. Desinformatie en ongegronde angstzaaierij zijn misplaatst en kunnen theologisch niet worden gerechtvaardigd. Christenen zijn geroepen om deel te nemen aan een open, liefdevolle en betrouwbare dialoog in deze kritieke situatie: Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. (Romeinen 14:1).
Daarom wil ik – zoals ook verwoord werd in een recente nota van het CEC – Conference of European Churches – stem geven aan preventie en vaccinatie tegen het virus. Want vanuit christelijk perspectief leven mensen in relatie met anderen. Leven betekent afhankelijk zijn van anderen. Dit vereist een fundamenteel vertrouwen zonder hetwelk menselijk leven niet kan bloeien. Als deel van de gemeenschap draagt ieder individu verantwoordelijkheid voor het welzijn van zijn naaste, alsmede voor het algemeen welzijn.
Francis Ababio, van de Vineyard Church in Brussel
Doet een oproep naar alle leden van de Afrikaanse gemeenschappen.
De website van de Verenigde Protestantse Kerk in België besteedt aandacht aan de campagne Samen Solidair tegen COVID 19 in dit artikel.