ORBIT vroeg aan mensen uit rooms-katholieke gemeenschappen argumenten voor preventie en vaccinatie tegen COVID19. Dit zijn hun reacties.
Christa Damen, voorzitster van het Interdiocesaan Pastoraal Beraad (IPB)
Christian Deduytschaever, rooms-katholiek priester
Niets doen zou zoveel zijn als het probleem negeren.
Een vaccin weigeren of aannemen blijft een keuze
en dus een verantwoordelijkheid.
Voor een christen is het belangrijk niet alleen naar zijn goesting te kiezen, maar wel volgens wat voor de naaste en voor alle mensen goed kan zijn. Dus vanuit een algemene gemeenschapszin, vanuit de dienstbaarheid. Ik zou kunnen zeggen dat deze omstandigheden een appèl van de Heer zijn om te ontdekken hoe we ten dienste staan van eenieders leven. Niets doen zou zoveel zijn als het probleem negeren. Een vaccin weigeren of aannemen blijft een keuze en dus een verantwoordelijkheid (zoals tegenover de natuur of het klimaat). Feitelijk een levenskeuze.
Marjet Haels, voorzitter ORBITvzw
Samen staan we sterk. Solidariteit met de meest kwetsbaren (ouderen, mensen met onderliggende aandoeningen, mensen met een zware ziekte of handicap … ) behoort tot het DNA van het christendom.
Denk aan jezelf, denk aan de anderen en
vooral aan de meest kwetsbaren onder ons.
Enkel met een groot deel van de bevolking gevaccineerd, kunnen we deze pandemie aan. Het is een daad van solidariteit, engagement, naastenliefde omdat je – eens gevaccineerd – de ander nog wel kan besmetten maar niet meer zo ziek maakt. Daarom liet ook ik mij vaccineren. Doe jij ook mee. Laat je vaccineren. Denk aan jezelf, denk aan de anderen en vooral aan de meest kwetsbaren onder ons.
Willy Musitu, Educatief medewerker, Internationaal Comité vzw
Samen maken wij de samenleving:
wij hangen af van elkaar.
Wij hebben elkaar nodig.
Voor mij is het duidelijk: (1) Voorkomen is beter dan genezen. (2 )Je zorgt voor jezelf door voor de anderen te zorgen. (3) Elke mens is mee verantwoordelijk voor de medemens. (4) Je bent gelukkig wanneer de anderen ook gelukkig zijn. (5) Samen maken wij de samenleving: wij hangen af van elkaar. (6) Wij hebben elkaar nodig.
Het is voor mij goed dat iedereen zijn mening heeft en die mag gerespecteerd worden. Maar als gelovige, vind ik dat je nuttig moet zijn niet enkel voor jezelf, maar ook voor de samenleving. Werken aan preventie betekent werken aan een goed doel. Jij betuigt daarbij je solidariteit naar kwetsbare mensen toe. Vaccinatie is de ultieme oplossing om het coronavirus collectief te verslaan.
Dankzij de vaccinatie (die de gezondheidszorg verbetert) is de levensverwachting langer geworden. Wij moeten wetenschappers vertrouwen want de ontwikkeling van een vaccin is onderworpen aan strikte protocollen. De ontwikkelde vaccins zijn veilig en werkzaam.
Daniël Alliet, priester Begijnhofkerk Brussel
We zijn medeverantwoordelijk voor de gezondheid van allen! Denk eraan dat zonder preventie meer mensen kunnen besmet worden, ziek zijn en zelfs levens in gevaar gebracht worden. De kwetsbare heeft weer nog het meest kans slachtoffer te worden. Ik denk niet dat die nationale en internationale instellingen over één nacht ijs gegaan zijn. Alles is heel nauwkeurig nagegaan alvorens toestemming te geven voor een vaccin . Gelukkig zijn er vroeger ook al zo’n massale vaccin-operaties geweest waardoor sommige ziektes nu quasi niet meer voorkomen. Hadden we dat niet gedaan, dan zouden er nog zeer veel slachtoffers gemaakt zijn.
Didier Vanderslycke, priester van het bisdom Antwerpen
In de zondagsliturgie van 14 februari werden dit jaar de teksten van het boek Leviticus 13, 1-2, 45-46 en Marcus 1, 40-45 gelezen. Ze gaan over mensen die ziek zijn. Ze beschrijven hoe ze zelf en hoe hun omgeving best omgaan met besmettelijk zijn. Zowel in de teksten van het boek Leviticus als bij Marcus staat voorop dat er gehandeld moet worden. De onreinheid mag niet woekeren of beschouwd worden als een fataliteit. Er moeten afspraken gemaakt worden om er maatschappelijk mee om te gaan. Er zijn maatregelen nodig om de onreinheid in te dijken. Meer nog: het is voor de Ene God en voor Jezus helder dat de onreinheid aangepakt moet worden.
Voor de Godgelovige, voor de christen stond en staat het vinden van een oplossing voorop, zodat de mensen in waardigheid kunnen leven. Dat is het perspectief. De onreinheid die om zich heen grijpt, moet gestopt worden. De mens die eronder lijdt, heeft daar recht op. En in de tussentijd moete we er alles voor doen om het contact met de slachtoffers niet te verbreken. We moeten handen blijven reiken. Sindsdien hebben wijzen zich gebogen over verschillende en vernieuwende manieren om mensen te bevrijden van ongeneeslijke ziektes of aandoeningen.
Vandaag is de zoektocht naar oplossingen en behandelingen in een ongelofelijke versnelling terechtgekomen. Door de wereldwijde digitale communicatie kunnen stukjes van die oplossingen sneller worden gedeeld. De tijd van de postduif is voorbij. Medicatie maken is geen handenarbeid meer. De productie wordt grootschaliger aangepakt. De kennis van de biodiversiteit helpt om nieuwe doeltreffende middelen te ontwikkelen. God zij dank. Ja, God zij dank. Want de basishouding, de spirit, de basiskeuze om niet bij de onreinheid te blijven zitten maar ze aan te pakken, vinden hun oorsprong in de vingerwijzing van de Ene-God en in het medelijden van Jezus om er alles aan te doen om wat eerst onmogelijk leek toch mogelijk te maken: de ziekte klein krijgen en de zieke bevrijden. Daarom. Voor nu. Vertrouw. #LaatJeVaccineren #SolidairTegenCovid19.
We trekken ons niet terug in een veilige haven,
maar bouwen mee aan veilige havens.
We kunnen de strijd tegen een pandemie, tegen elke oorzaak van onmenselijk lijden, niet winnen door de armen te kruisen. De liefdevolle rechtvaardigheid – die in het centrum van het christen-zijn staat – beoefen je niet door af te wachten en toe te zien. Als christen ben je gedoopt om niet aan de oever te blijven staan, maar het – soms woelige – meer in te gaan. We trekken ons niet terug in een veilige haven, maar bouwen mee aan veilige havens. Ook door met elkaar te spreken over de nood aan een correcte opvolging van de maatregelen te tegen de verspreiding van bijv. het coronavirus.
En als er iemand niet overtuigd is van het nut van een vaccin, dan zou ik ze eerst en vooral de kans geven om hun vragen en angst uit te spreken. Ik lees in de blijde boodschap hoeveel keer Jezus van Nazareth aan tafel gaat, luistert, aanzet geeft om iets aan te brengen, vragen stelt en vragen laat stellen. Dat lijkt me een sterk beginpunt. Ik zou ook veel nadruk leggen op het feit dat mijn keuze nooit alleen voor mezelf effect heeft. Als ik kies voor vaccinatie, dan kies ik ook voor het leven van vele anderen. Als ik er niet voor kies, dan blijft ik een potentieel gevaar voor vele anderen. Voorts zou ik ook op wijzen dat nogal wat tegenstanders van vaccinatie dat doen vanuit bedenkelijke pseudowetenschappelijke argumenten of vanuit heel andere motieven. Zo zijn er ook mensen die – door tegen het vaccin te zijn – de aandacht op hun willen trekken of zelfs hun macht op de groep willen verhogen.
Geert Dedecker, priester Bisdom Brugge
Christenen moeten ten allen tijde de dood mee helpen tegenhouden en kiezen voor het leven. ‘De dood’ – letterlijk en figuurlijk, in het groot en in het klein. De ‘individuele’ dood en het dood-bloeden van verbindingen en contacten in de maatschappij en het samenleven. Meewerken aan de preventie- en vaccinatiecampagne tegen het coronavirus is een heel concrete manier om deze opdracht in de praktijk om te zetten. Want het evangelie zegt: ‘Ik ben gekomen opdat ze leven zouden hebben, en wel in overvloed…’ (Johannes 10,10) En het aloude ‘Sjema Israël…’ – ‘Hoor Israël…’ van de Joodse traditie waarin wij geworteld zijn, begint met deze woorden: ‘Heden stel Ik u voor: de dood en het leven. Kies voor het leven…’ (Deut. 30, 19).
Geloven is een doe-woord en een werkwoord.
“Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.” Dit is de Gulden Regel, sinds jaar en dag de praktische leefregel die zowat alle wereldreligies en levensbeschouwingen gemeenschappelijk hebben. In verschillende bewoordingen, dat wel. Maar niet naar inhoud en praktische vertaling. Met het in toepassing brengen van deze Gulden Regel bij het ingaan op de oproep tot preventie en vaccinatie tegen COVID19 geven wij aan de brede samenleving een hoogst belangrijk signaal van interreligieuze en interlevensbeschouwelijke samenwerking, vanuit een gezamenlijke grondintuïtie. Op die manier creëren we een breed maatschappelijk draagvlak voor deze samenwerking.
Onze geloofsbelijdenis kan en mag niet beperkt worden tot een louter theoretisch en theologische pakket van geloofswaarheden, dogma’s en formules. Je geloof moet je belijden in de praktijk – geloven is een doe-woord en een werkwoord. Belijden dat je als ‘Kerk’ dienstbaar wil zijn aan je naasten en aan de maatschappij, houdt in dat je die naasten en de maatschappij ook de ‘dienst’ wil bewijzen van solidariteit en dat je blijk wil geven van zin voor verantwoordelijkheid. Dat doe je in de huidige omstandigheden heel concreet door te kiezen voor vaccinatie, en door anderen in jouw omgeving daar mee voor op te roepen.
Bekijk hier de oproep van bisschop Kockerols in samenwerking met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie in het Brussels Gewest.